reklama

Švajčiarske kontá...

Pred niekoľkými rokmi som zachytila správu, že švajčiarske banky vyplatili potomkom židovských obetí koncentračných táborov peniaze z účtov založených ešte pred druhou svetovou. Mala som dojem, že išlo o ľudí, ktorých sa podarilo nájsť až po rokoch, nevenovala som tomu zvláštnu pozornosť. Nedávny dokument mi však dosť otvoril oči.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (29)

Stále existujú v európskej histórii veľmi temné tiene minulosti, ktoré nás prenasledujú a v nečakanej chvíli zaskočia, aby doslova obnažili ľudskú podstatu. Čoho všetkého sme my, ľudia, schopní, a čo všetko si treba neustále pripomínať, aby sa to už nikdy nezopakovalo? Koľko zvrátenosti a pokrytectva sme schopní uniesť, aby sme povedali: "Dosť!"

Pred deportáciami do táborov smrti mnoho nemeckých židov ukladalo svoje úspory vo švajčiarskych bankách vo viere, že ich zachránia pre príbuzných, ktorí prežijú. Veľká časť z nich boli deti, ktorým sa podarilo ukryť a po vojne dané banky skutočne navštívili, aby si uložené majetky vybrali. Narazili však na bariéru neochoty, pohŕdavého správania, ba až výsmechu. Predstavte si, že ako potomok človeka, ktorého zlikvidovali v koncentráku, viete číslo účtu, sumu, heslo, môžete dokázať svoju totožnosť, ale oni od vás požadujú úmrtné listy rodičov. Žeby sa niečo také v koncentrákoch vystavovalo? Vo švajčiarskych bankách tak uviazli neskutočné peniaze, ale to nie je všetko.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Švajčiarsko ako neutrálna krajina umožnila využívať bankové služby aj nacistom. Navonok nevinní ako ľalia, ale vo vnútri niečo dosť nahnité. Koľko peňazí museli takto pretočiť? Veď nacistickí pohlavári tiež neboli nejakí chudobní príbuzní, ale disponovali veľkými majetkami, ku ktorým prišli najrozličnejšími spôsobmi. Snažili sa ich ochrániť, keď sa im Nemecko nezdalo dosť bezpečné. Dokonca keď spojenci bombardovali nemecké zbrojovky, tie švajčiarske si vpohode chrlili do Nemecka zbrane a muníciu, na čom pekne zarábali.

Židovských utečencov z ich územia vracali do Nemecka na istú smrť, či umožňovali prejazdy vlakov s väzňami. Neštítili sa ani zlata zo zlatých koruniek a mostíkov, ktoré ľuďom v koncentrákoch doslova vyrvali z úst, a vyrazili si z neho pravdepodobne mince. Veru ťažko sa na to pozeralo, ale myslím si, že na celú švajčiarsku neutralitu mám už iný názor, ako sme sa to v škole učili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri tejto drobnej úvahe ma napadá otázka, prečo napríklad aj nám nevadia spoluobčania, ktorí si tu pochodujú v uniformách a ukladajú vence na hrob doktorovi Tisovi. Hovoria o štáte, ktorí platil, aby svojich občanov vyviezol na likvidáciu, ktorí umožnil arizáciu, čo bola vpodstate krádež židovského majetku, ktorí sa zaplietol s nacistickým režimom a ešte z toho ťažil, zabezpečil si relatívny blahobyt. Je to niečo uctyhodné, k čomu by sme sa mali hlásiť alebo to oslavovať?

Myslím, že aj my by sme sa mali pozrieť na seba kriticky. Dosť sa mi zdvíhal žalúdok, keď som sa dočítala o koncentráku pri Seredi, kde ukončili život mnohé židovské deti, prípadne zbytok aj s rodičmi previezli do Poľska. Naša sympatia alebo antipatia k niekomu nás ešte neoprávňuje brať mu život. Ak sa budeme tváriť, že to nebolo, nezmažeme fakty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Švajčiari sa vydržali tváriť ako keby nič dosť dlho, pre mňa osobne však už "image" stratili.

Lucia Karabínošová

Lucia Karabínošová

Bloger 
  • Počet článkov:  57
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som celkom bystrá žena, ktorá má rada konštruktívnu diskusiu... Som od Bratislavy a mojou veľkou záľubou je čítanie, politika, štúdium cudzích jazykov a cestovanie...Som zakladajúci člen strany Progresívne Slovensko... Zoznam autorových rubrík:  KomentáreStoriesAktivitySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu