Prečo výuka cudzích jazykov nemá výsledky?

Autor: Lucia Karabínošová | 3.2.2010 o 14:20 | Karma článku: 10,27 | Prečítané:  3281x

Robí sa okolo toho celá veda, ale podľa mňa má malá úspešnosť výuky cudzích jazykov na štátnych školách niekoľko spoločných menovateľov.

 

Predstavte si, že máte skupinu 15 až 17 detí, s ktorými máte pracovať na hodine asi 45 minút.  Desať minút venujete papierovaniu, absenciám, upokojeniu žiakov a navodeniu nejakej tej koncentrácie. Ďalších 10 minút kontrolujete úlohy a potom 10 minút zase skúšate.  Ostane vám asi 10 minút na nové učivo a možno 5 minút na jeho zopakovanie. Zo 17 detí sa niektoré jednoducho nedostanú ani len k slovu. Ak by hodina trvala 90 minút, čas by sa dal rozdeliť oveľa účinnejšie.

 

Ak by boli v triede namieto dvoch skupín štyri so 7 až 8 žiakmi, nepotrebujete žiadnu špeciálnu techniku a ani vybavenie, aby ste dosiahli neporovnateľne lepšie výsledky. Len školy by museli mať k dispozícii viac lepšie riešených učební s viac učiteľmi, čo je podľa mňa v tomto štáte skôr sen ako niečo, čo by sa dalo realizovať.

 

Úloha a postavenie učiteľa je tiež dôležitá. Poznám viac ľudí, ktorí hovoria anglicky lepšie ako ja, len to nie sú schopní druhých naučiť. Minimálne by mal mať dobrý hlas, lebo šepkári pri tabuli veľa vody nenamútia. Mal by mať prirodzenú autoritu a ľudia s extrovertnou povahou sa v tomto povolaní určite budú cítiť lepšie. Mal by byť celkom slušný rečník, ktorý dokáže zaujať, a mal by vedieť presne a jasne formulovať myšlienky. Ak s tým má problém učiteľ, ako to môžu zvládnuť žiaci? Mal by vedieť zistiť, prečo majú žiaci problém niečo sa naučiť alebo prečo neprospievajú. Mal by byť orientovaný na cieľ a svojich žiakov tam aj viesť. Podľa mojich skúseností pomáhajú aj osobnejšie vzťahy so žiakmi a lepšie poznanie ich povahy a preferencií. Viete si predstaviť toto realizovať v štátnej škole pri halde povinností a detí, ktoré sa na vás valia zo všetkých strán?

 

A to ani nespomínam odborný prístup  niektorých našich inštitúcií. Neustále sa  mení stratégia výuky jazykov na školách. Niekedy to už vyzerá skôr ako cirkus, a nie ako výsledok serióznej práce ministerstva  školstva a pedagogického ústavu. Len maturitu menili koľko krát. Na reakcie typu:"Treba ísť do zahraničia," poviem len:"Ak sa cudzinec naučí po slovensky na Záhorí alebo na Spiši, bude hovoriť slovensky?" Bez seriózneho prístupu sa do jazyka preniknúť nedá a my sami sa gramatiku svojej materčiny učíme roky. Prečo podceňovať iné jazyky?

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Slovák objavil minerál s kompozíciou prvkov, akú dosiaľ na Zemi nenašli

Letel z hĺbky vesmíru a pristál na ostrove Skye.

Električky pre desaťtisíce ľudí blokuje Kočnerov kontakt

Podnikateľ Božek bráni prístupu k elektrickej stanici pre trať do Karlovej Vsi.


Už ste čítali?